PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA

ponedeljek, 7. december 2009

20:00 - Retrovizor
Baron Prßsil + Zgodba o malem de?ku-lutki

Sijajen primer zveri┼żene estetike grdega in ekscesne, groteskne vsebine, kakršna je dostopna samo specifi─Źnemu mediju stop-motion animacije, predstavlja švedska Zgodba o malem de─Źku-lutki (Sagan om del lille Dockpojken, 2008) v re┼żiji in modeliranju Johannesa Nyholma. Nyholm je o─Źitno absorbiral, prebavil, izlo─Źil in nato še enkrat pre┼żve─Źil celoten opus svojega rojaka Bergmana, da bi naposled postregel  s tole huronsko smešno prispodobo o osamljenosti, nezmo┼żnosti  med─Źloveške komunikacije in frustrirani spolni sli; Zgodba o malem  de─Źku-lutki se pravzaprav gleda natanko tako, kot ─Źe bi Bergman iz groba  napisal scenarij in re┼żiral epizodo Beavisa in Butt-Heada, namesto z  grobimi potezami svin─Źnika oblikovanih iz prepotene gline. Skrajno banalna vsebina tega filma je v kon─Źni konsekvenci – poleg svojevrstne  komi─Źnosti – uspešna še v dvojem. Opozarja na problem odsotnosti smisla  za humor (ali vsaj poudarjenega trenutka samo-refleksivnosti), kakršna iz velikih bivanjskih problemov vse preve─Ź rada molze predvsem mra─Źnjaško
patetiko (Bergman), hkrati pa banalnost povzdigne na nivo povsem
avtonomnega umetniškega izraza.

Nadaljujemo s posladkom, draguljem klasi─Źne ─Źeške animacije, s katerim naj obiskovalca še dodatno napotimo na parado animiranega filma, ki jo te dni pripravlja Animateka: Baron Prásil (1961) Karla Zemana, ┼żlahtna blokovska predelava Münchhausenove baro─Źne, proto-gonzo hvalnice imaginativni norosti, ki original na vseh koncih o┼żame, da se iz njega pocedi prav tista sr┼ż, ki ji je bila filmska podoba naravnost usojena. Zeman razume, da so fabuliranja norega aristokrata v svoji biti mnogo ve─Ź kot zgolj preproste halucinacije zdolgo─Źasenega mitomana, temve─Ź so nadzgodovinski, takoreko─Ź avantgardni brikola┼ż re┼żimov podobe,  mineštra stilov in tradicij ter da je tukaj filmski literalizem (to─Źka  na kateri Gilliamu, denimo, v podobnem poskusu pateti─Źno spodleti)  kvej─Źemu anahronisti─Źna in reakcionarna strategija.

Prav zato se realni, odigrani vlo┼żki filma, ki z graviranimi, izrezanimi in naslikanimi podobami kohabitirajo v ─Źudnem, ne─Źistem razmerju, zdijo še bolj fantasti─Źni in irrealni kot vse njegove
ljube─Źe, rokodelske in navidez amaterske, a hkrati sofisticirane in filigransko animirane sli─Źice, odrešene vsakršne vezi z ontološko realnostjo. Baron Prásil je, skratka, pravi tour-de-force ─Źistega
mélièsovskega kina izmišljije in ludizma filmske materije, je obenem tudi poklon absolutizmu in naivni zvija─Źnosti zgodnjega filma, ki je brez eti─Źnih skrupul tintiral in packal po traku, da bi ozaljšal svoje s trudom pridobljene, a nepopolne podobe, in je hkrati ┼żiv — ─Źetudi fosilni — dokaz, kako dobro je vzhodni blok na neki to─Źki razumel in ravnal s tradicijo evropskega klasicizma.

ve─Ź:
http://www.retrovizor.si/december-2009/baron-prasil



« nazaj

komentarji







POLETNI PROGRAM JUNIJ-AVGUST 2020
 Klub Gromka v sodelovanju z Galerijo Alkatraz z junijem o┼żivljamo Trg brez zgodovinskega spomina. Vabljeni v pop-up `prizoriš─Źe`, ki ga bomo vsaki─Ź napolnili z novo vsebino in kjer se ...
[ preberi ve─Ź... ]




layout:vax - 2008 - code:primz