PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA

sreda, 14. december 2011

20:00 - Večeri Društva kulturologov Kult.Co
Film The Ox-bow incident

Nadaljujemo s kulturološkimi filmskimi večeri in sicer s sklopom vesternov. Pogledali si bomo The Ox-bow incident (Welmann, 1943).

Wellmanov *The Ox-bow Incident* (1943) je film, ki obrabljeno razumevanje vesterna kot načina invencije izključno ameriške kolonialne zgodovine in mitologije najučinkoviteje razlasti kakršnekoli
legitimnosti. Film je mala šola politične filozofije, se zlasti tiste s področja naravnega prava in vzpostavitve civilne družbe. Britanska kolonizacija Amerike je namreč poskrbela zato, da je kulturni fenomen divjega zahoda eno redkih področij, kjer imamo v filmih priložnost opazovati vzpostavitev na ustavi temelječega pravnega reda oz. vzpostavitev zakona samega.

Navkljub časovnemu (1943) in ideološkemu (Hollywood) kontekstu, ki je pritiskal v nasprotno smer, se je Wellman učinkovito izognil propagandistični obravnavi področja, ki se svetovnonazorsko na vsak način nahaja na tankem ledu. Ko se v uvodnih minutah filma soočimo s pričevanji o umoru pomembnega meščana kraja Bridger's Wells (Nevada), ob odsotnosti šerifa pride do uzurpacije suverene oblasti s strani krvi lačne množice mestnih veljakov. Oborožena drhal odjezdi proti kanjonu Ox-bow, kjer naletijo na tri tujce, ki jih brez sodnega procesa obsodijo na obešenje ob zori. Pravičnost, katere garant naj bi bil na ustavi temelječi pravni sistem, je nadomeščena s spinozistično teorijo pravice naravnega stanja: »Might is right.«

Film je poln teoretskih navezav, saj ga je moč interpretirati v optiki Schmittove teorije suverena kot instance, ki razglaša izredno stanje. Hkrati gre za eksplicitno kritiko Rousseaujevega totalitarnega koncepta kolektivne obče volje, ki ji je v civilnem stanju neomejeno podrejen vsak drzavljan. The Ox-bow incident jasno demonstrira ločnico med pozitivnim in negativnim pojmom svobode, ter na ta način formulira ne le kritiko Rousseaujeve tematizacije družbene pogodbe, temveč tudi kritiko sodobnih evropskih kolektivnih gibanj – leta 1943 je bila ost verjetno uperjena se zlasti proti nacizmu.

Potegnimo črto: film je v razsvetljenskem duhu posneta restitucija ustavno zagotovljenih državljanskih pravic, ki so lahko legitimno odvzete zgolj po končanem pravnem procesu. V filmu prikazani refleks oblasti pijanih mož – »The law is mighty slow and careless around here sometimes, and we're here to see it's speeded up!« - nikakor ni nekaj, kar bi bilo endemično za divji zahod. In v prevpraševanju razmerij med pravom, pravicami in pravičnostjo vznikne področje, kjer se The Ox-bow incident pokaze v vsej svoji univerzalni aktualnosti.


kontakt: leo.novak66@gmail.com
« nazaj

komentarji







POLETNI PROGRAM JUNIJ-AVGUST 2020
 Klub Gromka v sodelovanju z Galerijo Alkatraz z junijem oživljamo Trg brez zgodovinskega spomina. Vabljeni v pop-up `prizorišče`, ki ga bomo vsakič napolnili z novo vsebino in kjer se ...
[ preberi več... ]




layout:vax - 2008 - code:primz