PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA

ponedeljek, 6. februar 2023

20:00 - Defonija
BRANDLMAYR / KURZMANN (aut) + dieb13 / eRikm (aut, fra)

Večer elektrofonije in elektroakustike iz Avstrije z gostom iz Francije — sami veščaki, ki znajo svoja navidez hladna orodja in pripomočke ogreti, preseči »eksperiment«, »abstrakcijo«, »artizme«, da gradivo zadiha in se nam približa kot živ, gibek, naravnost muzikantski organizem.

 

BRANDLMAYR / KURZMANN (Avstrija)
Martin Brandlmayr — bobni, elektrofonija
Christof Kurzmann — laptop, glas, elektrofonija
 
+

dieb13 / eRikm (Avstrija, Francija)
dieb13 — 3 x gramofoni, računalnik
eRikm — laptop, elektrofonija

 

Desetletja minevajo in kakor vsake toliko je nemara spet čas, da se — za obnavljanje snovi; za novo poslušalstvo soočimo z nasledki »tretje dunajske šole«, ki je ponudila toliko produktivnih zastavkov in provokacij, kar zadeva elektrofonijo in elektroakustiko, sočasnih izletov v druge glasbene vode, za pretres improvizatorske scene, za osvežen posluh. Na začetku večera se bo predstavil duo, katerega protagonista sta nam bolj znana iz drugih zasedb. Tolkalec Martin Brandlmayr gre po svojem razkošnem, kolorističnem pristopu h gradivu med najbolj odprte in svobodnjaške v Avstriji, tukajšnjemu občinstvu pa je blizek (vsaj) spričo proslavljenih dunajskih bendov Polwechsel, Trapist, avant-rockerjev Radian. Nikakor pa ne gre prezreti njegovih preštevilnih prispevkov v kar najrazličnejših glasbeno-zvočnih situacijah, Brandlmayr se zadnjem času poleg številnih improvizacijskih soočenj še najbolj posveča svoji radijski igri Vive Les Fantômes, ki je nastala po naročilu nemške radijske postaje SWR (2018) in je osnovana na okruških iz intervjujev, posnetkov z vaj in koncertov, kakor so jih podali Miles Davis, Thelonious Monk, Billie Holiday, Jacques Derrida, Chris Marker in številne druge znane osebnosti, ki se zdaj pojavijo na spletu, pa spet zginejo in nenehoma spreminjajo obliko; tako tudi v odrski različici. S Christofom Kurzmannom sta družno člana kvarteta Disquiet, v kateri slišimo tudi vokalistko Sofio Jernberg in kontrabasista Joeja Williamsona, in kolektiva za soočenje elektroakustike s poezijo in raznim neglasbenim gradivom El Infierno Musical (+ Clayton Thomas / Ken Vandermark / Eva Reiter).

Martin Brandlmayr

 

Letošnji 60-letnik Kurzmann, ki je že zamlada poslušal veliko raznolike glasbe in postal verziran klarinetist, saksofonist ter dovolj poseben vokalist, je imel na začetku devetdesetih s Helmutom Heilandom izrazito političen underground duo Extended Versions. Ta je na dveh albumih pod imenom The More Extended Versions vključil tudi Roberta Wyatta. Vzporedno se je začela Kurzmannova intenzivna promotorska dejavnost, med katero je najpoprej utemeljil založbo Charhizma, si zelo jasno zamišljal, da lahko v življenju prodaja plošče svojih ljubih avantgardnih, novojazzovskih in improvizacijskih gostov in gostij, morda postane celo njihov agent, a je z leti postal kratko malo — njihov sošpilavec. V vmesnem obdobju sta s tovarišem Christianom Fenneszem revolucionirala zven večje zasedbe, vanjo vključila lokalno jazzovsko, rokersko in elektrofonsko sceno in tako sestavila epohalen Orchester 33 1/3. Ta zasedba je zrušila vse pregrade med programsko glasbo, improvizacijo, elektroniko, rokenrolom, popom in metaglasbenimi dialogi: nepozabni so bili njihovi nastopi z gosti Petrom Brötzmannom, Maxom Naglom in avantgardnim glasovnim performerjem Didijem Bruckmayrjem, nepozaben je bil, navsezadnje, koncert Orchestra 33 1/3 na festivalu Jazz Cerkno pred slabimi štirimi leti, ko sta z njim nastopili tudi Ana Kravanja in Irena Z. Tomažin. Slednja in Kurzmann sta za tukajšnjo založbo L innomable l. 2013 posnela tudi dva niza duetov z naslovom Ljubljana — Wien. Kurzmann je član kvarteta Made To Break (+ skladatelj in izvajalec Ken Vandermark / Jasper Stadhouders / Tim Daisy), Gustafssonovega Nu Ensembla (z Gustafssonom imata tudi redno delujoč duo), berlinskega kvarteta The Magic I.D., s katerim preiskuje razmerja med pesemsko obliko in abstraktno muziko (+ Margareth Kammerer / Kai Fagaschinski / Michael Thieke) ... in živi ter ustvarja med Dunajem, Berlinom in svojo ljubo Latinsko Ameriko.   
 
 
Christof Kurzmann
 
 
Če lahko za Kurzmannove elektrofonske prispevke rečemo, da so izjemno nazorni, naravnost »muzikantski«, pri čemer upravljavec za svojo mašino daje vtis, da to obvladuje identično telesno, kakor se temu streže s klasičnejšimi glasbili (no, saj je navsezadnje sam res tudi pihalec in vokalist), naj takoj dodamo, da nas obišče vrh evropskega gramofonarstva, ki ga odlikuje prav podoben vtis. Takole je zapisal napovedovalec nekega nastopa Dieterja Kovačiča, bolj znanega po nazivu dieb13 (dieb je po nemško tat): »Njegovi piski, prasketi in zareze hrupa so zvok trudoma ukročenega mehanskega stroja, so ihta gramofonske igle.« In za njegovo igro v nekem drugem duetu pridodal: »Po svoje nenavadno, kako čvrsto se njuna izraza ovijata drug okoli drugega v skorajda lepo, skoraj tragično, skoraj komično in skoraj razumljivo godbo.« Dieb13 je ves razpet med plemenit noiz in mično pokvečeno, od nekod znano plesno godbo; izid, sprotno gnetenje doma zrezanih oziroma pripravljenih vinilk, ki jih polaga na troje gramofonov, pa je docela unikaten zven, ki izviren nosilec zvoka postavi tja nekam v breztežnostno območje (Peter Margasak), iz raznolikega materiala, ki se sproti nalaga na gramofone, pa izvabi natanko tisto presenečenje, natanko takšno nenehno spremembo, ki nezavedno ugodi tako osredotočenemu sodelavcu, sodelavki kakor že vsega vajenemu, zahtevnemu občinstvu. Kovačičevo »virtuozno« gramofonarstvo smo zadnje čase pri nas lahko občudovali v duetu s Philom Mintonom (na festivalu Neposlušno) in v duetu z dolgoletno partnerko in sotrudnico, videastko in glasbenico Billy Roisz (v Osmozi), nemara pa se ga spominjamo tudi iz malce drugega sveta, kot člana zasedbe Swedish Azz, ki brska po starem švedskem jazzu in ga osvetli na svojski način. Dieter Kovačič je tudi utemeljiteljh dunajskega združenja klingt.org.
 
 
dieb13 (fotografija Cristina Marx)
 

Prav podobno abstraktna elektrofonija z zelo konkretnimi učinki je v mnogočem značilna tudi za eRikam, ki ima svojo bazo v Marseillu. Podjetje gramofonarstva, obče elektronike, kompozicije, zvočne in vizualne, tudi fotografske umetnosti ima pri njem tudi koncizno in konsistentno teoretsko razlago: eRikm elektronski zvok pojmuje kot živ organizem in je tako med izvedbo neusmiljeno (življenjsko) razpet med resnost in farso, med anticipacijo in instinkt, med razumevanje in senzacijo. Z leti je razvil dvoje pojmovanje mašin: te so dobra priložnost za razvoj, a obenem razpirajo tudi bistvena vprašanja o ekonomskem modelu, saj so orodja za kreacijo, produkcijo in distribucijo. Kot izrazito zmuzljiv, domala neopredeljiv muzik in mislec se nonšalantno sprehaja med popularno in »visoko« kulturo, med institucijami in neodvisnim položajem, med noizom in referenčnostjo in kot tak deluje v zabavno-zahtevni niši med znanstvenim in umetniškim pristopom, mirno razpet med poetičnejšo in striktnejšo izvedbo. Več soočenj naših gostov iz Avstrije in Francije je najti na magistralnem dvojnem albumu Chaos Club, zabeleženem na petih lokacijah, ki so ga l. 2007 založili pri Erstwhile Records. 

 

eRikm (fotografija Pierre Chinellato)

 

Več o naših gostih:


brandlmayr
http://martinbrandlmayr.com/

kurzmann
https://www.trost.at/artist-christof-kurzmann.html

dieb13
https://dieb13.klingt.org/

eRikm
https://www.erikm.com/

 

Koncertni cikel Defonija sofinancirata Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije in Mestna občina Ljubljana — oddelek za kulturo.


kontakt: defonija@gmail.com
« nazaj

komentarji







POLETNI PROGRAM ODPRTO/OPEN 2022
Tudi letošnje poletje bo Gromka del svojega programa preselila iz klubskega prostora in vzpostavila odprto koncertno prizorišče Odprto/Open, s katerim oživlja južni del AKC Metelkove ...
[ preberi več... ]




layout:vax - 2008 - code:primz