PREDSTAVITEVPROGRAMNOVICELOST&FOUNDKONTAKTARHIVGALERIJA













sreda, 19. maj 2004

22:00 - Defonija
SYNAESTHESIA (Avstralija)

Aktivna predstavitev renomirane avstralske založbe za eksperimentalne godbe in improvizacijo. Nastopajo:

[b]Anthony Pateras & Robin Fox[eb]
+
[b]Robin Fox[eb] (avdio/video set)
+
[b]Mark Harwood[eb]
(vsi Synaesthesia, Melbourne, Avstralija)

Založbo Synaesthesia, avstralsko zaveznico dunajske zalobe Mego - eno
najpomembnejših za razvoj nove glasbe nasploh - je ustanovil Mark Harwood z namenom, da bi dokumentiral prvi avstralski nastop laptop čarovnika Christiana Fennesza. V klubu Gromka bo ekipa Synaesthesia predstavila svojo svežo domačo produkcijo, ki dobiva vse večje odmeve v svetovni glasbeni javnosti. Mladi komponist Anthony Pateras je letos izdal solo album za založbo Tzadik Johna Zorna in naglo postaja čedalje bolj iskan na svetovnem prizorišču nove glasbe. Fox in Pateras prek mikrofonov, računalnika in elektronike generirata feedback, rehabilitirata zvočnost prostora, hkrati pa prekopicujeta koncepte
zvočnih avantgard in modernizmov pretelosti (od Nancarrowa do Cagea, nazaj in čez).

Vznemirljiv in pregleden večer sodobnih, aktualnih zvočnih snovanj iz dežele tam spodaj. K nam prihajajo z enim od svojih najmočnejših vzvodov - [b]Synaesthesia Records[eb]!

V zadnjih nekaj letih smo priča pravemu porastu eksperimentalnih zvočnih tvarin iz dežele "tam spodaj", iz Avstralije. Zvočni korelati pričajo o rezonančni, odmevajoči, vzemirljivi in raznoliki sceni, iz katere veje svežina in mladostniški zagon. Gonijo ga manjše komune zanesenjakov, tvegajočih ustvarjalcev, ki sami iščejo in vzpostavljajo vzporedne avtonomne svetove, ki temeljijo na kameradstvu in samoiniciativi, ki zatohli koncept "avantgarde" v glasbi iz inštitucij pelje v zvočno drzne ploščarne, klubovja, galerije in špelunke. In to znalsko, s posluhom za pretekla prevratniška zvočna snovanja (v jazzu, sodobni glasbi, elektroniki, rocku ...) in novejše zvočne estetike.

Avstralski untergrunt so po romanju The Birthday Party v Evropo pretresale predvsem radikalne zvočne vibracije iz bližnjih dežel- Japonske in Nove Zelandije, medtem ko je distribucija mednarodnih podtalnih zvočnih kanalov precej šepala. Sodobna glasba prejšnjega stoletja je bila varno zaklenjena v milje etabliranih, zanjo "pristojnih" ustanov, vsakršen poizkus razbijanja okov pa se je prelevil bodisi v osamo ali v romanje iz rodne matice. Tujina je služila kot katalizator. Sijajen primer je denimo založba Extreme, ki skrbi za sijajen katalog izbornih hrupnih vibracij (Merzbow, Otomo Yoshihide & Sachiko M, Phill Niblock, Muslimgauze ...), ki pa so bile naravnane na tujino. Scena brez lastne identitete, logistike in suporta se je lahko razvila šele preko tuje izkušnje (pri tem velja omeniti, da v več kot 200 letih migracij v Avstraliji pravzaprav ni prišlo do multikulturnega zlitja, ki bi formiral neko glasbeno ekspresijo, ki bi jo lahko identificirali kot tipično avstralsko).

Dolgo časa je za edinega avstralskega glasbenika v sferi svobodno improvizirane godbe veljal sijajen prevratniški violinist Jon Rose. Kasneje je glasbeni svet s svojimi minimalističnimi nastavki navdušil trio The Necks. Izkušnja New Yorka in srečanje z Johnom Zornom je izstrelila enega izmed stebrov avstralske zvočne kreative, (anti)kitarista Orena Ambarchija (poleg Fennesza, Ryojija Ikede enega izmed nosilcev britanske založbe Touch), pihalec Jim Denley se je uveljavil preko sodelovanj z evropskimi improvizatorji (kvintet Lines), sodobne elktrofonske spontane zvočne manipulatorje pa je na svetovni godben zemljevid postavil glasbenik, zvočni umetnik in predavatelj Philip Samartzis z postavitvijo zvočnega dogodka v San Franciscu v tamkajšnjem muzeju sodobne umetnosti SFMOMA, ki je izšel na kompilaciji Variable Resistance (na posnetkih so se znašli Pimmon, Oren Ambarchi, Robbie Avenaim ...).

Poleg večjih festivalov, kot sta What is music? in The Now Now Festival, je v zadnjih letih v urbanih središčih, kot sta Sydney in Melbourne oživela mreža manjših klubskih prostorov in založb (The Now Now, Dr. Jim's Records, Antboy ...), ena ključnih referenc v ustvarjanju avstralske identitete tamkajnšnje eksperimentalne zvočnosti pa je založba Synaesthesia Records, ki z nekaterimi domorodci v okviru evropske turneje prihaja v Ljubljano. Ta je tipičen primer, kako neka nova godbena entiteta svojo identiteto gradi na spontanem zlitju mnogih avtonomnih glasbenih praks, ki s tem zadobijo novo podobo.

Založbo je prvotno kot distribucijsko hišo in ploščarno za neprilagojene godbe ustanovil Mark Harwood, potem, ko si je izposodil 2000 dolarjev od svoje sestre. Založba je sprva delovala kot mail order z operativno bazo v stanovanju, kasneje pa je prerasla v ploščarno in podstat za razvoj glasbene kreative v Avstraliji. Med obzidje svojih ploščarn je Harwood kot neumorni glasbeni entuziast vlačil tako domače kot tuje glasbenike, s promoviranjem kreativnih godbenih snovanj pa je kmalu vzpostavil okolje, v katerem je zrasla njegova založba. Njena prva izdaja je dokumentirala nastop avstrijskega laptop maga Christiana Fennesza in novozelandskega drone mojstra Rosyja Parlanea. Kar sploh ne čudi, saj se profil založbe Synaesthesia ozira k sodobnim digitalnim zvočnim miljejem, ki jih je vzpostavila nova subverzivna zvočna tehnologija prenosnega računalnika. Z digitalno demontažo zvoka in spontanimi zvočnimi kreacijami, včasih ozaljšanimi z akustično komponento, se profil založbe močno nagiba k famozni dunajski založbi Mego (zato niti ne čudi skupna izdaja plošče Heckerja). Z eno temeljno razliko- večina godbe na Synesthesia črpa iz dediščine svobodno improviziranih godb. Hkrati pa se je večina ustvarjalcev na založbi spretno izognila drone-u kot edinemu zvočnemu elementu, ki deloma označuje avstralsko (in novozelandsko) sodobno godbo (morda gre za transformacijo tradicije prvotnih ljudstev, saj je kontinuiran rastoč zvok značilen denimo za digeridoo).

V letu 2002 je založba izdala odmevno kompilacijo Strewth! kot dokument aktualnega dogajanja na avstralski in novozelandski glasbeni sceni. Ob tem so sledili samostojni albumi domačih kreativcev: elektro- akustičnega maniaka Delire, ki v razkrižju elektronskega in akustičnega operira s skrajno agresivno ritmizirano zvočnostjo, ki svoj navdih išče v dinamiki akcijskih video iger; duet Snawklor, ki preko digitalnega deformira svoje zvočno okolje; dekonstrukcijo klavirskih zvokov in njihovo permutacijo skozi računalnik v hiperintenzivnih improvizacijah dueta Robin Fox in Anthony Pateras.

Na tokratnjo evropsko turnejo so se podali Mark Harwood, ki ostaja zvočna neznanka in Robin Fox ter Anthony Pateras. Predvsem slednji je nova rastoča zvezda avstralske eksperimentalne scene. Pateras je pripadnik makedonskih priseljencev, ki je tik pred zaključkom študija kompozicije. Kot mladi skaldatelj velja za brezkompromisnega ustvarjalca, ki lomi doma še kako prisotne dogme klasične glasbe. Njegov pianistični diskurz se v raziskovanju resonančnega potenciala klavirja nagiba k pionirskim pretvorbam zvočnosti klavirja ob pomoči preparacij Henryja Cowella in Johna Cagea. Hkrati pa z gostoto tonov in modulacij le teh skuša doseči zvočno kompleksnost Briana Ferneyhougha. Komponira kinsko godbo, piše za tolkalski ansambel (med drugim za znano tolkalsko virtuozinjo Vanesso Tomlinson) in piše glasbo za komorne zasedbe, kjer se ne boji hrupnih vdoror v stilu japonskega botra nojza Merzbowa. V duetu z Robinom Foxom na računalniku se že dislociran zvok klavirja dodatno prelamlja, cepi v prostoru in času in se nato vnaša v brzoplet spontanih, osupljivih zvočnih dogodkov polnih transmutacij in prodornih tekstur. Fox in Pateras preko mikrofonov, računalnika in elektronike generirata feedback, rehabilitirata zvočnost prostora, hkrati pa prekopicujeta koncepte zvočnih avantgard in modernizmov pretelosti (od Nancarrowa do Cagea, nazaj in preko). Pateras v vsakem projektu skuša redefinirati svojo pozicijo, bodisi kot skladatelj, glasbenik/izvajalec ali improvizator. Hkrati redno nastopa tudi v triu z Davidom Brownom in Seanom Baxterjem (iz kultne avstralske punk jazz zasedbe Bucketrider), za založbo Tzadik Johna Zorna pa je letos izdal odličen album lastnih kompozicij za tolkala, komorni ansambel in elektroniko Mutant theatre.

Kolega Robin Fox preko računalniške tehnologije raziskuje in modulira zvočni potencial razlinih površin in okolja, ter jih vnaša v nov kontekst sodobnega performensa. V Ljubljani bo nastopil ob vizualizacijah. Vsekakor se nam s tem malim festivalom v organizaciji naše združbe RX:TX in v okrilju zvočnih dogodkov Defonija obeta vznemirljiv in pregleden večer sodobnih, aktualnih zvočnih snovanj iz dežele, ki tovrstne koncepte šele vzpostavlja. K nam prihaja preko enega od svojih najmočnejših vzvodov - Synaesthesia Records!

Katalog založbe SYNAESTHESIA:

VARIOUS ARTISTS: Strewth! (kompilacija avstralske in novozelandske muzike)
HECKER: 2 track 12'' cd (družna izdaja z avstrijsko založbo Mego!)
PHILIP SAMARTZIS/ BERNARD PARMEGIANI: Immersion split 12''
FENNESZ & ROSY PARLANE: Live@Synaesthesia 3''cd
SNAWKLOR: It would have lived here cd
ANTHONY PATERAS: Malfunction Studies cd
ANTHONY PATERAS/ DAVID BROWN/ SEAN BAXTER: Ataxia cd
ANTHONY PATERAS & ROBIN FOX: Coagulate cd
DELIRE: Diaspora cd

[b]Luka Zagoričnik[eb]


kontakt: syhapa@mail.ljudmila.org
« nazaj


MESSAGE TO OUR VISITORS
We don't care who you are, or what ethnic, religious or other identity status you represent, we are all red on the inside. However, if you come to Gromka and show no respect to the people (fellow visi...
[ preberi več... ]




layout:vax - 2008 - code:primz